|
aspalsta.net Keskustelua Aspergerin syndroomasta
|
| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Liina
|
Lähetetty: Torstai 04. Helmikuu 2010, 20:16 Viestin aihe: |
|
|
| yksijalkasänky kirjoitti: | Kuuluisia keksijöitä, ajattelijoita, tiedemiehiä ja
muita ihmiskunnan merkkihenkilöitä
on asseissa niin paljon että en ainakaan minä
epäile etteikö yhteiskunta toimisi, jos
asseja olisi 99%. |
Niin, miten se toimisi käytännössä? Kuka hoitaisi infran = ne tylsät työt, joita ilman ýhdenkään neron labra, kämppä tai keho ei toimi tässä maailmassa? Ilmeisesti pitää olettaa jokin muu mahdollinen maailma, millainen? Miten siellä elettäisiin? _________________ There is a crack, a crack in everything.
That's how the light gets in. - Leonard Cohen |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
noppi
|
Lähetetty: Torstai 04. Helmikuu 2010, 21:46 Viestin aihe: |
|
|
| yksijalkasänky kirjoitti: |
Assina minun on aika helppo kuvitella
vallitseva tilanne päinvastaiseksi.
Nentille tuollainen kuvitelma lienee
vaikeampi, koska hän ei ole elänyt
syntymästään asti 1%:n vähemmistössä
niin kuin assi.
Kyse on paljolti kahden erilaisen aivojen
"käyttöjärjestelmän" (NT-käyttöjärjestelmä
vastaan AS-käyttöjärjestelmä) välisen
kommunikoinnin sujumattomuudesta.
Nentit (joiden päässä on NT-käyttöjärjestelmä)
törmäisivät tähän sujumattomuuteen vasta, jos
olisivat 1%:n vähemmistö.
Kuuluisia keksijöitä, ajattelijoita, tiedemiehiä ja
muita ihmiskunnan merkkihenkilöitä
on asseissa niin paljon että en ainakaan minä
epäile etteikö yhteiskunta toimisi, jos
asseja olisi 99%. |
Sanot, että sinun on helppo kuvitella nykyinen tilanne päinvastaiseksi, ja että minun (nentin) on vaikea kuvitella. Voisitko olla niin ystävällinen ja kertoisit minulle! En tosiaankaan osaa kuvitella, miten nuo kuuluisuudet toimisivat erilaisesti assien yhteiskunnassa, hekö suunnittelisivat ja toteuttaisivat assien mieleisen yhteiskunnan? Liina jo kysyikin olennaiset kysymykset.
Yritän kuvitella nyt edes yhden tähän ketjuun sopivan osa-alueen päinvastaisuus-menetelmällä. Ystävyyssuhteet:
Nykyisin vallitsevassa nenttiyhteiskunnassa jokaisella on mahdollisuus valita ystävänsä; joillakin on paljon, toisilla vain muutama ja joillakin ei ole jostain syystä yhtään varsinaista ystävää. Ystävyyssuhteet vaihtelevat intensiteetiltään ja toimivuudeltaan.
Assien päinvastaisessa yhteisössä jokaiselle arvottaisiin sama määrä ystävyysuhteita ja heille jaettaisiin ohjelehtinen, jossa kerrottaisiin, miten monta kertaa vuodessa jokaista ystävää on tavattava ja mistä asioista silloin puhutaan. Jos joku ei halua standardimäärää tai ei yhtään ystävää, hän voi ystävyysasioista vastaavalle ilmoittaa ystävämääränsä muutoksesta, jolloin ylijääneet entiset ystävät voidaan antaa niille, jotka haluavat lisätä ystävämääräänsä. Jokainen laittaisi ohjeen Elämänohjeita kansion alakansioon Ystävät.
Jos joku haluaisi/osaisi kuvailla lisää NT99%-yhteiskuntaa, voisi vaikka aloittaa uuden ketjun. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tuulikki73

|
Lähetetty: Torstai 04. Helmikuu 2010, 22:05 Viestin aihe: |
|
|
Eikö mieluiten kannattaisi säätää sellainen laki, jossa jokaiselle halukkaalle pitää olla vähintään yksi ystävä? Nykyäänhän on niin, että kuka tahansa voi pudota niin tehokkaasti kaikesta, että voi ihan rauhassa muumioitua kerrostalohuoneistoonsa eikä kukaan kaipaa. Nykyään se putoaminen on ennätysmäisen helppoa, ei tarvitse kuin hetkeksi väsyä tähän hulluun hektisyyteen ja saman tien on pois pelistä.
Yksinäisyys on tämän nykyajan pahin ongelma vaikka annetaan ihan muu käsitys kailottamalla sosiaalisuudesta, jota vaaditaan sielläkin, missä sitä ei oikeasti tarvita. Ennen vanhaan kyläyhteisöjen aikaan, kukaan ei onnistunut olemaan niin yksin, etteikö joku ainakin tiennyt, missä hän asustaa. Vaikka joku oli erakkona kyläyhteisön laitamilla, tiedettiin hänen liikkeensä silti. Entisaikaa ystävyys ja sosiaalisuuskin oli jotenkin inhimillisempää, nykyään nuokin ovat enemmän kauppatavaraa. _________________ Jos kommunikointi tapahtuisi "telepaattisesti", ei datan muodolla olisi väliä. Tuolloin minullakin olisi mahdollisuus. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
noppi
|
Lähetetty: Perjantai 05. Helmikuu 2010, 12:24 Viestin aihe: |
|
|
| Tuulikki73 kirjoitti: | | Eikö mieluiten kannattaisi säätää sellainen laki, jossa jokaiselle halukkaalle pitää olla vähintään yksi ystävä? Nykyäänhän on niin, että kuka tahansa voi pudota niin tehokkaasti kaikesta, että voi ihan rauhassa muumioitua kerrostalohuoneistoonsa eikä kukaan kaipaa. Nykyään se putoaminen on ennätysmäisen helppoa, ei tarvitse kuin hetkeksi väsyä tähän hulluun hektisyyteen ja saman tien on pois pelistä. |
Yksi tai mitä vaan, mutta miten lait säädettäisiin AS-valtaisessa yhteiskunnassa? Minä kuvittelin, että joku kuuluisa ekkoilija perustaisi ystävänjakotoimiston tietokantoineen ja alkaisi myöntää ystäväoptioita ja pitäisi niistä kirjaa.
| Tuulikki73 kirjoitti: | | Yksinäisyys on tämän nykyajan pahin ongelma vaikka annetaan ihan muu käsitys kailottamalla sosiaalisuudesta, jota vaaditaan sielläkin, missä sitä ei oikeasti tarvita. Ennen vanhaan kyläyhteisöjen aikaan, kukaan ei onnistunut olemaan niin yksin, etteikö joku ainakin tiennyt, missä hän asustaa. Vaikka joku oli erakkona kyläyhteisön laitamilla, tiedettiin hänen liikkeensä silti. Entisaikaa ystävyys ja sosiaalisuuskin oli jotenkin inhimillisempää, nykyään nuokin ovat enemmän kauppatavaraa. |
Oletatko, että AS-yhteiskunnassa haluttaisiin siirtyä tuohon vanhaan yhteisölliseen elämänmuotoon? Ei se kuulostaisi lainkaan pahalta. Tosin vaikeita henkilökohtaisia ongelmia silloinkin oli, mutta monesti niistä vaiettiin ja vain kärsittiin. Ehkä sellainen yhteiskuntamuoto toimisikin asseilla paremmin, ei oltaisi niin kiinnostuneita henkilökohtaisista juoruista eikä odotettaisi liikoja ihmissuhteilta Sopeutumiskykyä ja arjenhallintaa kuitenkin tarvittaisi.
Olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi näkemyksestäsi nyky-yhteiskunta versus entinen kyläyhteisö. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tuulikki73

|
Lähetetty: Perjantai 05. Helmikuu 2010, 12:30 Viestin aihe: |
|
|
Minä en puhunut mistään as-yhteiskunnasta vaan yleisesti. Kyllä sellainen malli että yhdessä mutta yksin on kaikkein inhimillisin. Nythän yksin oleminen voi tarkoittaa sitä, ettei kukaan edes tiedä olemassaolosta. _________________ Jos kommunikointi tapahtuisi "telepaattisesti", ei datan muodolla olisi väliä. Tuolloin minullakin olisi mahdollisuus. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Liina
|
Lähetetty: Perjantai 05. Helmikuu 2010, 13:07 Viestin aihe: |
|
|
| noppi kirjoitti: | | Olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi näkemyksestäsi nyky-yhteiskunta versus entinen kyläyhteisö. |
Huu, minä olen eri mieltä. Ehkä on kyse huonosta tuurista, mutta ne korpikyläyhteisöt joita olen lapsuudessa ja myöhemmin nähnyt, ovat olleet painajaismaisia: vuosikymmeniä jatkuneita katkeria ja absurdeja rajariitoja, kyttäämistä ja kyräilyä, pahantahtoista juoruilua jokaisesta vähänkin erilaisesta, "onkohan sekin jo kuallu pois kun kukaan ei oo nähny, no joutaiskin jo, sellanen loinen", ahneutta, kateutta ja henkistä ahtautta. Ja tuvassa huutaa yötäpäivää telkkari tai radio, jotta ei tarvitse satunnaiselle kävijälle pukahtaa mitään.
Jokin viime vuosisadan alkukymmenten pikkukaupunki kuulostaa enemmän idylliltä: yksityisyyyttä ja rauhaa mutta myös välittämistä, apua ja jonkin sortin suvaitsemista, arkista yhteistyötä. _________________ There is a crack, a crack in everything.
That's how the light gets in. - Leonard Cohen |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
yksijalkasänky
|
Lähetetty: Perjantai 05. Helmikuu 2010, 17:21 Viestin aihe: |
|
|
| noppi kirjoitti: |
Yritän kuvitella nyt edes yhden tähän ketjuun sopivan osa-alueen päinvastaisuus-menetelmällä. Ystävyyssuhteet:
Nykyisin vallitsevassa nenttiyhteiskunnassa jokaisella on mahdollisuus valita ystävänsä; joillakin on paljon, toisilla vain muutama ja joillakin ei ole jostain syystä yhtään varsinaista ystävää. Ystävyyssuhteet vaihtelevat intensiteetiltään ja toimivuudeltaan.
Assien päinvastaisessa yhteisössä jokaiselle arvottaisiin sama määrä ystävyysuhteita ja heille jaettaisiin ohjelehtinen, jossa kerrottaisiin, miten monta kertaa vuodessa jokaista ystävää on tavattava ja mistä asioista silloin puhutaan. Jos joku ei halua standardimäärää tai ei yhtään ystävää, hän voi ystävyysasioista vastaavalle ilmoittaa ystävämääränsä muutoksesta, jolloin ylijääneet entiset ystävät voidaan antaa niille, jotka haluavat lisätä ystävämääräänsä. Jokainen laittaisi ohjeen Elämänohjeita kansion alakansioon Ystävät.
|
Valitettavasti en kyllä
assina ymmärrä tuosta
yhtään mitään.
Mä uskon että tässä utopia-keskustelussa
liikutaan kyllä tavallaan assiuden ja
nenttiyden perusolemuksen äärellä.
Nenttiyttähän ei voi tajuta, ellei tajua
assiutta, koska nenttiys tarkoittaa
juuri assiuden puutetta.
Kuka pystyy sanomaan millaisen yhteiskunnan
kuuluisat assit olisivat luoneet!
Pitäisi olla aika nero voidakseen
sanoa sen - ja jos siihen pystyisi niin
kuka uskoisi? Menisikö
se nikottelematta läpi täällä aspalstalla? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
heluna
|
Lähetetty: Keskiviikko 03. Maaliskuu 2010, 01:41 Viestin aihe: |
|
|
Ystävyys on minulle ollut pitkään kipeä sana. Minulla ei ystävät pysy näpeissä. Jostai kumman syystä ne aina karkaa. Olen aktiivisesti yrittänyt saada ystäviä tai edes kavereita, mutta suhteet aina laimenevat ja kaveri lopulta kyllästyy. Minusta tuntuu, että elän liikaa oman pääni sisällä ja kaveri aistii sen etten [i]tarvitse[/i] häntä. Ja aikuiset ihmiset jotka hakevat ystäviä, eivät tunnu haluvan tällaista tuulispäätä elämäänsä, ehkä siksi, että aika on kaikilla kortilla ja kun/jos niitä ystäviä tapaa niin haluaa tavata sellaista ystävää, jolla on mahdollisimman paljon annettavaa - ja jotta voisi antaa toiselle on oltava vuorovaikutustaitoja, joita minulla ei kovin paljon ole, eli ymmärrän hyvin etteivät tuhlaa aikaani minuun . Toisaalta se ei minua edes paljon liikuta, sillä parhaiten viihdyn oman pääni sisässä. Silti olisi joskus mukava vähän "sosialisoida". Tämä on minussa ristiriitainen tunne ja tulen varmaan aina tästä kärsimään. Olen toisaalta erittäin sosiaalinen ja nautin sosiaalisista kontakteista, mutten liian tiiviistä kontakteista . Kuka nyt tällaista haluaisi kaveriksi loppupeleissä? -Todennäköisesti ei kukaan, sillä jos rehellisiä ollaan niin tahdon vain sen verran "ystävyysttä" että sosiaalisen kanssakäymisen tarpeeni tyydyttyy. Sukulaisia on onneksi paljon ja he eivät minusta pääse eroon kirveelläkään , mutta olisi aika hienoa löytää joku joka olisi samalla aaltopituudella ja jonka kanssa voisi joskus viettää aikaa ihmisten ilmoilla tarvitsematta liikaa sitoutua. Mutta en ole varmaan koskaan omistanut sellaista kaveria joka olisi samalla aaltopituudella (tai olen mutta he ovat olleet rakastajiani ). Yksi tuttu joka on as-piirteinen on minulle tosi [i]helppoa[/i] seuraa, mutta olemme silti niin erilaisia, mutta hänen kanssa tulen hyvin toimeen, vaikka emme kumpikaan paljoa suhteesta irti saa tämän erilaisuuden takia, mutta varmaan siksi olemme tekemisissä, koska on niin helppo olla eikä tarvitse olla olevinaan jotain...
Minulle olisi varmaan paras sellainen työ jossa tapaisin paljon ihmisiä, niin tämä tarve täyttyisi, mutta kun on yksinäinen työ. Olen kuten pikku lapset jotka haluaa kavereita ympärilleen, mutta leikkivät silti yksinään...
Yksi syy miksi en uskalla enkä halua etsiä ystäviä on se, että minut on "nentit" niin monta kertaa jättäneet kelkastaan. On tullut mustasukkaisuutta toisilta kavereilta ja silloin on ollut helpoin minut sysätä pois, enkä ole viitsinyt taistella vastaan, sillä en koskaan halua tahallani tunkea kenenkään väliin.
En ymmärrä yleensäkään kuinka jotkut ovat kavereistaan niin mustasukkaisia ja omistushaluisia . Minut on niin helppo sysätä sivuun... En kyllä nuoruusvuosien jälkeen ole edes omistanut ystäviä, joten saattaa olla että tämä mustasukkaisuus teema ei ole aikuisten välisissä ystävyyssuhteissa ongelma ( ).En rehellisesti sanottuna voi nykyisiä harvoja tuttaviani ystäviksi kutsua, sillä ovat lasteni kautta tuttuja, normaali ihminen saisi heistä ystäviä, sillä ovat mukavia ihmisiä kaikin puolin, mutta minusta ei saa otetta, enkä minä osaa keskittyä niin paljon ystävyyteen, että ystävyys toimisi. En osaa pitää yhteyttä vaikka haluaisin ja muut tulkitsevat tämän haluttomuutena ystävyyteen, mitä se tavallaan on ja ei ole...
Sellainen olisi ideaali ystävyyttä, että toinen ottaisi aina yhteyttä minuun ja pyytäisi eri paikkoihin tai juttuihin kaveriksi. En osaa istua kahvilla ja jutella niitä näitä. No on minulla se yksi as-piirteinen tuttu, jota en kaveriksi edes kutsu koska olemme niin erilaisia. Hän on paljon nuorempi ja jopa vähän lapsellinen, mutta hänen seurassa on helppo olla. Ehkä jos hän on vielä parin vuoden päästä maisemissa, niin uskallan ylentää hänet kaveriksi .
Sekava sepustus tämä, mutta olkoon. _________________ - heluna - |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Veri

|
Lähetetty: Torstai 27. Tou 2010, 20:57 Viestin aihe: |
|
|
Itseäni jo yrjöttää sana "ystävyys". Tiedän, että jos löydän kaverin niin minä olen aktiivisempi osapuoli ja toinen huomaa tämän, siitä seuraa loisimisreaktio: minä tuon hyvää hyvyyttäni ja anteliaisuuttani kaverille kaiken eteen, tämä ei viitsi edes kiittää saati sitten kontribuoi mitään. Minä olen kasvi, se toinen on loinen joka imee siitä kaikki ravinteet.
Ja ihan muutenkin. Naiset ovat usein lapsellisia hihittelijöitä ja miehet heti iskemässä vaikka olisi vain kaveri, joten ainoa vaihtoehto olisi löytää jostain tomboy tai vaikka homoseksuaalinen mies jota ihan kiinnostaisi ystävyys, aidosti. Siinä ei tapahtuisi ällöttävää loisimista eikä viettien esittelyä. Enkä olisi hyvän päivän kaveri, jonka ainut käyttötarkoitus on kaupungille mukaan ottaminen. Ennemmin kulkisin museoissa tai luonnossa.
On ne aidot ystävät niin vähissä. 20 vuodessa en ole löytänyt ainuttakaan. Lapsuudestani en muista mitään, koska vietin päivät kotona yksin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
rääkkyväpapukaija
|
Lähetetty: Lauantai 05. Kesäkuu 2010, 22:00 Viestin aihe: |
|
|
| Liian monet ihmiset tosiaan paljastuneet tuossa edellä kuvatun tapaisiksi (loisiksi jne.), joten "ystävyys" on alannut kiinnostaa aina vaan vähemmän... |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
Aspalsta.net -sivustoa sponsoroi