aspalsta.net Foorumin päävalikko aspalsta.net
Keskustelua Aspergerin syndroomasta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Silmiin katsomisen vaikeudesta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    aspalsta.net Foorumin päävalikko -> Keskustelua aiheesta Aspergerin Syndrooma
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Niti-nati

LähetäLähetetty: Keskiviikko 28. Heinäkuu 2010, 18:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Matkustin kerran junassa, ja viereisillä penkeillä istui samanikäinen tyttö. Hän katsoi toisaalle, samalla itse tuijotin häntä. Yks kaks yllättäen hän katsoi minuun. Sydämestä ryöpsähti tosi kova adrenaliiniryöppy ja tuli jotenkin ihmeellinen, kiusallinen olo. Käänsin katseeni poispäin, kuten minulla on aina tapana näissä tilanteissa. Samalla tunsin tytön katseen vielä vasemmassa kasvonpuoliskossani.

Toinen tilanne missä on vaikeaa olla, on bussi tai juna, jossa penkit ovat vastakkain. Sitten kun sattuu sellainen henkilö siihen vastapäätä, joka tuijottaa suoraan minua, niin tulee kiusallinen olo.
Nebuloso

LähetäLähetetty: Torstai 29. Heinäkuu 2010, 12:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vältän silmiin katsomista, joskus täytyy vilkaista että saa toisen pysymään mukana keskustelussa.
Silmiin katsominen häiritsee sitä mitä ollaan todella tekemässä. Se vie energiaa, yhtälailla kuin
voimakas ääni tai yksitoikkoinen naputus tai valo. Vessassa käyminen sujuu paljon paremmin kun valot on pois päältä.
Jos joku seisoo olan takana niin se vie myös energiaa vaikka ei ole silmäkontaktia. Kun mietin jotain
vastausta keskustelussa niin näen sen ja silmiin katsominen häiritsee vastauksen "näkemistä".
Minnah

LähetäLähetetty: Torstai 29. Heinäkuu 2010, 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuutar kirjoitti:
Tämä oli mielenkiintoista luettavaa, sillä olen vasta viimeaikoina tajunnut että en katso ihmisiä silmiin ... tuttavani ... kielsi katsomasta itseään ja kertomaan silmiensä värin. Heh, ei ihan onnistunut. Mutta kun sitten katsoin häntä, olin aivan äimistynyt sillä hänellä oli todella kauniit silmät, joita en ollut edes ennen huomannut.

Tässä on vissiin yksi syy, miksi ihmisten tunnistaminen on vaikeaa. Joskus edellinen työntekijä opasti minua uuteen työhön ja kuvaili kaikista monenmonista aiheeseen liittyvistä ihmisistä, millaiset silmät heillä on. Mullahan ei ollut aavistuksenpoikasta kenestä oli kyse. Minä taas kuvailin hiusten laatua, vaatetyyliä esim pellavavaatteet, yleensä haptisia puolia tai kuinka henkilö liikkuu. Ei päästy mitenkään yhteisymmärrykseen keistä kumpikin puhui.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
unicorn

LähetäLähetetty: Torstai 29. Heinäkuu 2010, 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nebuloso kirjoitti:
Vältän silmiin katsomista, joskus täytyy vilkaista että saa toisen pysymään mukana keskustelussa.

Juuri näin, koetan katsoa, koska kuuluu asiaan.
Zuska

LähetäLähetetty: Perjantai 30. Heinäkuu 2010, 22:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun on mahdotonta katsoa tuttua ihmistä silmiin, esimerkiksi siskoani tai vanhempiani en katso koskaan silmiin, usein en edes kasvoihin. Sitten vierasta, esimerkiksi bussikuskia tai virkailijaa katson kyllä silmiin hetken, mutta se häiritsee tosiaan muuta toimintaa.
renni

LähetäLähetetty: Sunnuntai 01. Elokuu 2010, 15:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tajusin juuri etten tiedä yhdestäkään sisaruksestani minkä väriset silmät heillä on.
Takaisin alkuun
whatever

LähetäLähetetty: Tiistai 03. Elokuu 2010, 15:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minustakin katsekontakti tuntuu liian voimakkaalta. Kyllähän usein saatan tuijottaa juuri silloin kun kuuntelen, mitä toisella on kerrottavaa, silloin ehkä tuijotan liikaakin. Samoin kun vaan tylsistyneenä haaveilen, niin saatan tuijotella ihmisiä, vaikke sitä ite silloin tajuakaan yleensä.

Mutta siis jos joku ihminen vain tulee vastaan ja katsoo silmiin, niin aina kavahdan ja katson muualle. Vaikka kuinka yrittäisin katsoa takaisin, niin en siihen pysty pidemmän päälle! Olen sitä miettinyt, että voiko tämä olla syy siihen, miksi muille tullaan juttelemaan paljon enemmän kuin mulle. Onko katsekontakti jotenkin tärkeä keskustelua avatessa?? Kyllähän sen itsein tiedän siinä tilanteessa, että jos haluan tervehtiä vastaantulijaa, niin se on paljon vaikeampaa jos se tulija ei vilkaise silmiin. Ehkä se on sama juttu sit juttelun aloittamisessa.

Itse taas teen niin, että jos olen päättäny mennä juttelemaan jollekin ihmiselle, niin en yritä onkia mitään katsetta sieltä, vaan menen ottamaan olkapäästä kiinni, ainakin jos oon meluisassa paikassa. Tai sitten niin, että jossain esim. bussipysäkillä vaan alan selostamaan jotain tilanteeseen sopivaa jos siltä tuntuu ja sittenhän sen huomaa, lähteekö toinen mukaan juttuun.

Ne harvat kerrat elämässä, kun joku on alkanut tuijottamaan, ja oon jostain syystä uskaltanut tuijottaa takaisin, ne on sit ollu hyvin ihmeellisiä! Tuntuu kuin näkis koko maailmankaikkeuden siellä silmissä!! Ja tuntuu kuin pääsisin ihmistä ihan niin lähelle kuin se mitenkään on mahdollista! Ei edes rakastellessa tunnu välttämättä niin suurta läheisyyttä. Se on ollu huumaava tunne kyllä..

Ja erään nuoren miehen muistan, joka mua alko tuijottaa joku aika sit.. hänen katseensa ei pelottanut, uskalsin katsoa takaisin. Ymmärtääkseni hän oli assi ja tunsin samankaltaisuutta hänen kanssaan. Outoa, miten se katse ei pelottanut! Se oli kivaaaaaa! Wink
Takaisin alkuun
Rikkaruoho

LähetäLähetetty: Tiistai 03. Elokuu 2010, 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

whatever kirjoitti:
Onko katsekontakti jotenkin tärkeä keskustelua avatessa??

Itse taas teen niin, että jos olen päättäny mennä juttelemaan jollekin ihmiselle, niin en yritä onkia mitään katsetta sieltä, vaan menen ottamaan olkapäästä kiinni, ainakin jos oon meluisassa paikassa.

Katsekontakti on juuri se jolla keskustelut aloitetaan, kapakka on mielenkiintoinen paikka testata asiaa. Mielenkiintoinen ihminen jos on, niin katsekontaktin etsiminen varmistaa että on kiinnostunut henkilöstä. Se ei saa olla tuijottava, vaan kun yhteys on luotu tulee katse kääntää pois ja hetken kuluttua taas takaisin hetkeksi. Yleensä tällä saa seuraa nopsaan.
Vastapainona, jos joku lähestyy eikä halua luokseen, niin yleensä selkeästi "ohi" katsominen osoittaa ettei kaipaa seuraa, silmiin katsominen tässä tapauksessa taas on avoin kutsu.

Khyl, ihmisten elehtinen on mun vahvin ekkoni Laughing

Nätisti toimii myös ei-kapakkaympäristössä, mutta tuolla lihatiskillä elehtiminen on korostetuinta ja seuranhaku tavoitehakuista Rolling Eyes

Tuo olkapäästä tai jostain tarttuminen on aivan kamalaa! Mä huitasen välittömästi, tai ainakin pomppaan niin että nurin menee sakkia. Katsekontaktia voi harjoitella ottamalla suunnan otsaan, mut kosketus ilman lupaa *hrrrrrrr* Shocked
Meikäläinen

LähetäLähetetty: Tiistai 03. Elokuu 2010, 19:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

whatever kirjoitti:

Ne harvat kerrat elämässä, kun joku on alkanut tuijottamaan, ja oon jostain syystä uskaltanut tuijottaa takaisin, ne on sit ollu hyvin ihmeellisiä! Tuntuu kuin näkis koko maailmankaikkeuden siellä silmissä!! Ja tuntuu kuin pääsisin ihmistä ihan niin lähelle kuin se mitenkään on mahdollista! Ei edes rakastellessa tunnu välttämättä niin suurta läheisyyttä. Se on ollu huumaava tunne kyllä..

Minulla oli tapana tuijotella syvälle edesmenneen kissani smaragdinvihreisiin silmiin... Sitten kissani sanoi yleensä "mau" ja minä vastasin sille samaan tyyliin.

Kissani silmiin tuijottelu ei tuntunut jostaan syystä ollenkaan "polttavalta" tai "kylmäävältä", vaan kissan silmiin hukkuminen oli jopa rentouttava kokemus. Liittynee siihen, että tilanteeseen ei liittynyt mitään sellaista, että olisi tarvinnut pohtia, miten kissani mahtaa tulkita tuijotukseni tai että mitähän sitä seuraavaksi sanoisi. (Jos tuijottaisin ihmistä silmiin, olisi päällimmäinen ajatukseni "ei kai se vain luule, että yritän iskeä sitä".)

Luulen, että ainoa tilanne, jossa harjoitan tiivistä katsekontaktia toiseen ihmiseen, on silloin, kun olen niin vihainen, että haluaisin murhata ko. tyypin.

Meniköhän tämä jo varsinaisen aiheen ulkopuolelle? En enää muista, mikä on tämän ketjun aihe, eikä aihe näy kirjoitustilassa.
whatever

LähetäLähetetty: Keskiviikko 04. Elokuu 2010, 17:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rikkaruoho kirjoitti:

Katsekontakti on juuri se jolla keskustelut aloitetaan, kapakka on mielenkiintoinen paikka testata asiaa. Mielenkiintoinen ihminen jos on, niin katsekontaktin etsiminen varmistaa että on kiinnostunut henkilöstä. Se ei saa olla tuijottava, vaan kun yhteys on luotu tulee katse kääntää pois ja hetken kuluttua taas takaisin hetkeksi.

Taitaa mulla olla vielä monenlaista dilemmaa tuon katsekontaktin osalta. Oonhan tuosta kuullu, että miten se kiinnostumiskatselu hoidellaan, mut sit tuntuu jotenkin tosi "muovilta" olo, jos tekee sen juuri niinkuin naistenlehdessä neuvotaan. Muutenkin oon aina vältelly ennalta-arvattavuutta, koska se on mun mielestä jotenkin kauheaa, vaikkei tässä mun ajatuksenjuoksussa mitään järkeä ole.

Kai siinä on sit jotain kasvojenmenettämisen pelkoakin, Suomessa kai melko yleisesti pidetään nolona asiana kiinnostuksen tunnustamista, ainakin selvin päin. Toisin kuin vaikka keski-euroopassa, jossa oon huomannu, että ihastumiset ilmoitetaan kohteelle ihan noin vaan ilmotusluontosena asiana.

Oon kovasti yrittäny opetella sitä silmiinkatsomista koska se ois ihan suunnattoman kivaakin, mutta se taitaa olla vaikeempaa kuin mikään muu sosiaalinen toiminta mun mielestä! Eli jos vaan tutustumisen saan hoidettua muuten ku katsekontaktilla, ni se kaikki muu sujuukin melko helposti.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    aspalsta.net Foorumin päävalikko -> Keskustelua aiheesta Aspergerin Syndrooma Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Seuraava
Sivu 14 Yht. 15

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Aspalsta.net -sivustoa sponsoroi

http://www.chilikauppa.fi