aspalsta.net Foorumin päävalikko aspalsta.net
Keskustelua Aspergerin syndroomasta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää puhetta?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    aspalsta.net Foorumin päävalikko -> Aikuisen aspergerväen keskusteluja
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Onko sinulla vaikeuksia ymmärtää puhetta?
"Usein." tai "Huomattavia vaikeuksia."
20%
 20%  [ 9 ]
"Toisinaan." tai "Lieviä vaikeuksia."
70%
 70%  [ 31 ]
"En osaa sanoa."
2%
 2%  [ 1 ]
"Ei ole."
6%
 6%  [ 3 ]
Ääniä yhteensä : 44

Kirjoittaja Viesti
Tuulikki73

LähetäLähetetty: Torstai 27. Tou 2010, 15:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No kyllähän Meikäläinen aika hyvin määritteli tuon kysymyksen ensimmäsisessä viestissään eli onko vaikeuksia ymmärtää puhetta teknisessä mielessä. Tuo tekninen viittaa lähinnä aistimusjärjestelmiin eli lähinnä kai kuulon erottelukykyä. Tuossahan minulla ei ole vaikeuksia ellei ole taustahälinää tai monet puhu päällekkäin.
NT

LähetäLähetetty: Torstai 27. Tou 2010, 16:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aiheeseen liittyen kerron muuan lapsuudenmuiston. Olin noin 5-vuotias ja keväisenä aamupäivänä seisoin kahden parhaan kaverini Kalevin ja Juhanin kanssa talomme päädyssä. Kalevi selitti jotain pitkään ja hartaasti. Siinä hänen puhuessaan kiinnitin huomiota sellaiseen, että minulla on puhetta kuunnellessani tapana aivan tahdostani riippumatta toistaa mielessäni automaattisesti kaikki kuulemani puhe. Kun Juhani alkoi puhua Kalevin kanssa yhtäaikaa, kuunteleminen oli siitä johtuen paljon vaikeampaa. Sen ikäisenä en ymmärtänyt analyseerata tuota kovinkaan pitkälle, mutta sen verran minulle sillä hetkellä selvisi, että tosiaan aina, kun kuulen puhetta, toistan sitä jotenkin automaattisesti mielessäni riippumatta siitä, haluanko toistaa vai en. Tahdosta riippumattomaksi arvelen sen sillä perusteella, että minun on mahdotonta toistaa mielessäni kahta samanaikaista puhetta (esim. siten, että toistaisin vain yhtä puhujaa, mutten muita) ja nimenomaan siitä johtuu se, että koen yksittäisen puhujan kuuntelun puheensorinan keskellä todella hankalaksi ja vaikeaksi.
Meikäläinen

LähetäLähetetty: Torstai 27. Tou 2010, 23:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuulikki73 kirjoitti:
Meikäläinen kirjoitti:
Liittyisivätkö puheen tekniset ymmärtämisvaikeudet ja vaikeus pukea asioista sanoiksi visuaalisuuteen? Eli jos on visuaalisesti lahjakas, kielijutut ovat vaikeampia ja toisin päin.

Minä olen ollut aina hyvä kielissä, mutta visuaalisessa muodossa oleva tieto (esim. kartat) on tuntunut kovin raskaalta lukea ja omaksua. Kyse voi tietysti olla myös siitä, että kieliä ja kielenkäyttöä harjoitellaan koulussa, mutta visuaalista viestintää ei niinkään.

Minä äänestin vaihtoehdon ei, koska tulkitsin kysymyksen puheen teknisestä ymmärtämisestä siten, että se liittyy sanojen kuulemiseen eli tekniseen puoleen, ei sisällön ymmärtämiseen. Jos olisit kysynyt sisällön ymmärtämisestä, olisin vastannut toisin.

Tulkitsit kysymyksenasettelun aivan oikein.
Maaliskala

LähetäLähetetty: Perjantai 28. Tou 2010, 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Toisinaan." tai "Lieviä vaikeuksia."

Olen oikeasti välillä ollut itsekin hyvin hämmentynyt, vaivaantunut, ärsyyntynyt jos on täytynyt kuunnella epäselvästi puhuvaa ihmistä kun en saa mitään selvää sanoista, en siis yhtään mitään! Monesti mies on ollut mulla tulkkina, kun en oo kuullut yhtään mitään.

Olin eräässä koulussa vähän aikaa, jonka lopetin kesken. Lopettamista edesautti se, että mun seuraani lyöttäytyi eräs ilmeisesti venäläistaustainen, joka puhui kuin kuiskaten ja vielä huonoa suomea. Opettajat laittoi sen vielä mun pariksi joka tehtävään. En halunnut loukata, joten en sanonut että voisitko olla jonkun muun kimpussa, kun mä en kuule yhtään mitään. Hermot meinasi totaalisesti mennä ja itkua lähes väänsin, kun se oli niin hermoja kiristävää.
Tuulikki73

LähetäLähetetty: Perjantai 28. Tou 2010, 14:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänään tuli minulla taas konkreetisesti esiin ymmärtämisvaikeudet sekä myös kuvailevan/improvisoidun puheen tuottamisen vaikeudet. Jouduin todella monta kertaan esittämään tarkentavia kysymyksiä, kun en tajunnut kaikkia selostuksia muuten. Kuinkas ollakkaan muuta jengiä vítutti. Sitten kun oli ensiapukurssin tenttiosuus, joka suoritettin näytöin, en sitten osannutkaan improvisoida puhelinkeskustelua hätäkeskuksen kanssa. Onneksi tentti tehtiin pareittan ja sain ryhtyä elvytyshommiin, kun parini jatkoi puhelinkeskustelua. Selitin kyllä opelle, että minulla on vaikeuksia kuvailevan ja improvisoivan puheen tuottamisen kanssa ihan normaalioloissakin eli ei liity hätätilanteisiin pelkästään. No saimme kuitenkin kaikki sen ensiapukortin eli nyt voin sanoa käyneeni tuon kurssin esin työhaastattelussa.
Rikkaruoho

LähetäLähetetty: Maanantai 31. Tou 2010, 23:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joidenkin ihmisten ääni menee vaan ihan täysin ohi. En tiedä sit et onko se joku tietty taajuus tai eikö niiden ulosanti synkkaa puheen kanssa vai mikä, mutta niiden puheesta en saa selvää sit niin tipan tippaa.
Opiskellessa täytyy pitää aina huoli että istuu tasan tietyllä paikalla luokassa, eli eturivissä ja seinän vieressä. Näin äänet eri puolilta huonetta eivät mene sekaisin ja "puuroudu". Äänet ovat muutenkin kiusanneet viime aikoina (ei nyt skitsofreenisessä merkityksessä sentään Laughing ), lomilla oltiin tilassa jossa telkkari aiheutti sirinää ja se ajoi hulluksi, meinasi pää räjähtää kun ei tajunnut missä vika Confused Raivoamiseksihan se sit meni ja piti paeta paikalta Shocked

Sen verran kommenttina, että nimi ja firma menee ihan yleisesti ohi normi-ihmisilläkin puhelimessa/tavatessa. Sen vuoksi hätäkeskukseenkin opetetaan sanomaan nimi, että seuraavan lauseen häketäti/-setä jo sisäistää eikä tarvitse kysyä "anteeksi mitä". Ei sillä nimellä oikeasti ole niin väliä Wink
renni

LähetäLähetetty: Torstai 29. Heinäkuu 2010, 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puhelimessa itse asiassa helpompi kuulla puhetta koska siinä ei kuulu muita ääniä eikä tarvitse katsella toista ja laite pakottaa keskittymään puheen kuunteluun. Naamatusten puhuessa visuaaliset seikat ja miettiminen miten tässä ny pitäs olla ja toimia haittaavat ihan liikaa. Pääsääntöisesti saan kuitenkin kohtuullisen hyvin selvää puheesta. Eri asia ymmärtääkö sanojen merkitystä oikein.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hedda

LähetäLähetetty: Perjantai 30. Heinäkuu 2010, 09:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

renni kirjoitti:
Puhelimessa itse asiassa helpompi kuulla puhetta koska siinä ei kuulu muita ääniä - - -

Paitsi että monet puhuvat kännykkään meluisilla paikoilla, näin ollen puheen lisäksi muita ääniä todellakin kuuluu.
Veri

LähetäLähetetty: Sunnuntai 01. Elokuu 2010, 00:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus tunnen olevani jotenkin kehitysvammainen kun en älyä tiettyjä sanontoja. Esim. tämän tapaisista lauseista menen aivan sekaisin: "Se ei tarkoita, etteikö se olisi niin" tai "En usko, että se ei olisi niin".

Noissa ilmaantuu kaksi kertaa "ei" jotka jotenkin kumoavat toisensa, ja täytyy aina pohtia pitkään ennen kuin tajuaa lauseen idean.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    aspalsta.net Foorumin päävalikko -> Aikuisen aspergerväen keskusteluja Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Sivu 4 Yht. 4

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Aspalsta.net -sivustoa sponsoroi

http://www.chilikauppa.fi